Sunday, November 18, 2007

haiden valtakunta

South West Rocks
Tobey, Sam, minä, Mike ja sukellusohjaaja Rod edessä


Heippa kaikki!

Mikä viikonloppu takana... Olen koko päivän töissä puhunut taukomatta mun sukellusreissusta South West Rockseihin kaikille jotka vaan jakso kuunnella:) Paikka sijaitsee viiden- kuuden tunnin ajomatkan päästä Sydneystä pohjoiseen.. Menin viikonloppureissulle Manlyn Prodiven kanssa. Niiden kautta olen tehnyt kaikki mun sukelluskurssit. Meitä oli kymmenen seikkailumielistä matkassa, kaikki tuntemattomia mulle vielä perjantai-iltana. Kaikilla muilla oli 150-500 sukellusta plakkarissa, mulla 23... Tobey pisti paremmaksi. Hänellä taisi olla 10 takana:) Mut hyvin me pärjättiin.

Lauantai aamuna me lähdettiin kohti satamaa sukelluskamojen kanssa. Paattireissu kesti n. 50 minsaa jonka jälkeen me saavuttiin maan kuululle Fish Rocksin luoliin... Ensimmäinen sukellus ei mennyt mulla suunnitelmien mukaan... Mulla meni maski heti alkuun huuruun ja kun me mentiin luolaan sisään, en nähnyt mitään... En kaloja, en edellä olevaa sukeltajaa.. en muuta kun pimeyttä ja ahdistava tunne että olen kapeassa käytävässä 25 metriä veden pinnasta... ja tiesin et mun pitää jossain vaiheessa mennä suoraan vakaatasossa eteenpäin ja sit ylös ja sit taas suoraan..Toisin sanoen kokemus ei ollut mikään mielyttävin... Luolassa löyty semmonen ilmakupla, sinne menin ottaan maskit pois ja rauhottuun... Kun sain maskin taas kirkkaaksi sukelluksen luonne muuttu heti! Sitten tuli hait... Kun me saavuttiin luolan ulosaukkoon vastassa oli kymmeniä haita... En ole varma tarkasta hain nimityksestä suomeksi, englanniksi hai on nimeltään grey nurse shark. Ne vaihteli 1,5-3metriin pituudelta. Mahtavia eläimiä... Ne liikku niin sulavasti ja kauniisti. En edes osannut pelätä niitä.. Muutamalla sukeltajalla oli vedenalaset kamerat matkassa. Odotan heiltä kuvia, jotta voin laittaa blogiin kertomuksen liitteeksi. Hait oli kuilussa, heidän `hoitolassa`. Se on paikka jossa hait antaa pienempien kalojen `puhdistaa heitä`eli syödä kaikki pienet eliöt pois heidän nahoistaan. Yksi sukeltajista yritti laskea haiden määrän. Hän meni sekasin luvuissa neljänkymmenen jälkeen... Sunnuntain sukellukset oli parhaimmat. Onneksi rohkaistuin ja menin luolastoon uudelleen. Nyt olin paljon rennommin. Näin kaikki mun ympärille, kaikki kalat ja ravut ja rouskut. Isoin rousku oli varmaan puolitoista- kaksi metriä levee... Kilppari oli aika mahtava näky kanssa. Isoin mitä olen tähän asti nähnyt.. kaksi metrinen! En tiedä miten vanha se oikein oli! Se oli utelias eläin ja teki Miken kanssa kivan tanssin. Kun Mike meni oikeelle, kilppari meni oikeelle. Kun Mike meni vasemmalle, kilpprikin meni. Ja se oli pystyasennossa puolen metrin etäisyydessä Mikesta!!

Aivan uskomaton sukelluskokemus. Ei voi muuta sanoa. Tunnen olevani niin elossa!!! Vaikka olinkin väsynyt tänä aamuna töissä, silmät oli punaset ja kädet täynnä naarmuja ja ruhjeita, se oli niin sen arvoista! En malta odottaa seuraavaa sukellusreissua!

No comments: